ARHIVA
2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
  |   2017  |   POČETNA  |   EN
Press / izbor
Tijelo suvremenog čovjeka je pod pritiskom

Vedran Šilipetar


Mladi porečki videoumjetnik Goran Škofić dobitnik je prestižne nagrade "Radoslav Putar" za umjetnika do 35 godina. Nagradu je dobio u domeni video umjetnosti i to za višekanalnu videoinstalaciju "Corpus". Nagrada uključuje šestotjedni boravak u New Yorku u prestižnom International Studio & Curatorial programu te samostalnu izložbu u Galeriji "Miroslav Kraljević".

Žiri koji je dodijelio nagradu činili su prošlogodišnji pobjednik Marko Tadić, Sabina Salomon iz Gradske galerije Labin, Marina Viculin iz "Klovićevih dvora", Jadranka Vinterhalter iz Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb i Francisca Zolyom iz mađarskog Instituta za suvremenu umjetnost, Dunaujvaroš.

U nagrađenom Škofićevom radu svaki pojedini video predočuje multiplicirani lik koji u ponavljajućem ritmu izvodi jednu jedinu radnju (vježbanja u teretani, trčanja, aplaudiranja u koncertnoj dvorani...). "Corpus" je promišljanje o tijelu, o mogućnostima, multipliciranju, postizanju nemogućega, kloniranju, oduzimanju ljudskosti - o čovjeku stroju. Ono je multiplicirano kako bi uspjelo. Tijelo se dekonstruira na goli 'corpus' kako je rad i nazvan, lišavajući ga humaniziranosti i njegovih slabosti poput umora ili pogreške. Likovi djeluju u ritmu unedogled ponavljajućih radnji i nema uporišta u originalu niti istini.

Prema Škofićevim riječima, "Corpus" ne pokazuje umjetnika već umjetnikovo tijelo koristi kao označitelja društvenog tijela ili velikog tijela. Osnovna misao koja prati koncept je ta da je čovjeka tehnologija napravila bržim i jačim, a uz skepsu i pitanje - je li čovjek ujedno i mudriji. Goran Škofić maturirao je grafički dizajn u Školi za primijenjenu umjetnost i dizajn u Puli u klasi prof. Ivana Obrovca te diplomirao Dizajn vizualnih komunikacija - Video oblikovanje na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi prof. Dana Okija, a živi i radi na relaciji Poreč-Zagreb. Njegovo interesno polje dosad je uglavnom bila video umjetnost, eksperimentalni film, fotografija, glazbeni spotovi i dizajn. Fokusiran na propitivanje, proučavanje i tumačenje suvremenog života u kojem živi, od 2002. godine radi na različitim projektima kao što su galerijske videoinstalacije, videa za kazališne predstave, TV-spotovi, špice za filmske festivale i ostalo. Iako se Škofić dosad predstavljao i izlagao na brojnim izložbama i festivalima u Hrvatskoj i inozemstvu, posljednja nagrada dobar je povod za razgovor s ovim kreativnim Porečanom.

PUTOVNICA ZA BUDUĆNOST

/ Što za vas znači nagrada "Radoslav Putar"? /
• Nagrada je priznanje za rad. Biti u finalu "Radoslava Putara" za mene je u startu bila velika stvar. Ova pobjeda je mala putovnica za dalje. Odlazak na ISCP je prilika za usavršavanje i pokušaj sagledavanja stvari iz drugog kuta. Iskoristiti ću sve što mi nudi i to znanje i plasirati u buduće radove.

/ Video Corpus problematizira problem ljudske egzistencijalnosti i multipliciranja. Na koji način ste došli do ideje i je li ukazivanje na taj problem ujedno i najveći problem suvremenog čovjeka? /
• Ovaj rad je nastao iz vrlo jednostavnog razloga. Proživio sam (vjerujem kao i svi) više nego nekoliko situacija u kojima nisam bio dovoljan sam sebi kako bi zadovoljio potrebe odnosno izazove koje od mene traži okolina. Tehnologija je nastala da bi izbrisala čovjekovu nesvršenost. Stvarno tijelo je na gubitku. Traži se od nas brže, bolje, jače, više i još više. Tijelo suvremenog čovjeka je pod pritiskom i to je produkt čovjeka samog. Ali to je samo jedan od problema.

VAŽNOST KONCEPTA

/ Koji je po vašem mišljenju glavni zadatak video umjetnosti, odnosno jeli video umjetnost najsuvremeniji oblik umjetničkog promišljanja i izražavanja? Drugim riječima, možete li reći vaš osobni stav o klasičnom slikarstvu i o tome što za vas znači slikarstvo, ali i svi oblici klasičnih medija danas? /
• Zadatak videoumjetnosti kao i svih ostalih umjetnosti je da ukazuje, kritizira, predlaže i razmišlja, izmjenjuje, parira itd. Svaki medij ima svoju osobitost i "prednost". Prednost videa je u tome što je moguće manipulirati vremenom i trodimenzionalan je jer sadrži vrijeme i zvuk što se raspršuje u prostoru i kao takvog ga treba koristiti. Ne čini forma nešto suvremenim, nego uvid u problematiku. Video je jedna od novijih formi, kao i mnoge druge, i radi se samo o tome da ga prepoznamo kao najbolji medij za određenu problematiku. Problem tjelesnosti danas se može obrađivati na mnogo načina. Meni se činilo da video sadrži najprikladnije forme i mogućnosti kojima sam htio ukazati na te kontradikcije.
• Slikarstvo danas? Nikako ne držim da je ulje na platnu zastarjela stvar. To su predrasude. Ono što recimo, Koons ili Kiefer rade danas suvremenije je od mnogih radova u "novim medijima", u kojima većina koristi medij kako bi sebi umišljali da su suvremeni, a da uopće ne pomisle o prirodi i suvremenosti samoga medija.

/ Koji su najveći problemi s kojima se susrećete u etapama prilikom stvaranja određenog rada? /
• Do sada nisam imao neke prevelike probleme. Svakako, kad bih imao veću produkciju, možda bih drugačije razmišljao. Ako se naiđe na neki problem, onda je to produkcijsko-tehnički problem. Probleme uglavnom smatram izazovima. Kod rada sve je bitno, od ideje pa do realizacije. Ali ipak, najveće značenje bih dao ideji, smjernici, tj. konceptu.

OSOBITOSTI VIDEA

/ Smatrate li vaš izraz semantičkim odnosno u kojoj je mjeri videoumjetnost simbolička umjetnost? /
• Svaka je umjetnost simbolička odnosno semantička. Umjetnost je oduvijek bila znak, odnosno, nešto što ukazuje na nešto drugo. Od pećinskog otiska ruke do današnjih radova. Video ima svoje osobitosti i trudim se koristiti ih u najboljoj mogućoj mjeri.

/ Završili ste grafički dizajn u srednjoj školi, a studirali video umjetnost. U kojoj mjeri povezujete naučena iskustva? /
• Kada sam završio srednju školu i dobio odlične temelje kod prof. Ivana Obrovca, htio sam nastaviti sa studijem grafičkog dizajna. Čim sam došao na splitsku akademiju zaintrigirali su me pokretna slika, film i video. Prve dvije godine na Akademiji studirao sam video i film i grafički dizajn paralelno jer je tako bio tada koncipiran studij. Bilo je teško, ali isto tako i interesantno. Iako su to na prvi pogled dva posve različita pola, dizajn i umjetnost su obje "sfere" koje se bave vizualnom komunikacijom te bi obje mogle učiti jedna od druge. Dizajneri stoje unutar društva i pomažu mu, umjetnici stoje sa strane i komentiraju. Morao sam se opredijeliti, a video mi je tada bio izazov. Ono što mi je jasno je da djelujući kao umjetnik (bilo koji, pa i vizualni) nije dovoljno samo dati neki komentar na postojeće stanje već je bitno dati neku smjernicu, tj. rješenje. A to je problem mnogih umjetnika uključujući i mene.

/ Navedite svoje uzore na umjetničkom polju. /
• Jedan video koji me stvarno iznenadio je "Les Grandes Ensembles" umjetnika Pirre Huyghea. To je video radi kojega sam se par puta vraćao u galeriju, pogledati ga. Inače imam puno uzora i to na području filma, videa, slikarstva, kiparstva, performansa, kazališta, glazbe i dizajna. U domeni filma to su Petar Orešković, Damir Nemir Junaček, Matija Debeljuh, u sferi videa: Alen Floričić, izvanredni Bob i Davor Sanvincenti. U domeni animacije to su Simon Bogojević Narath, zatim performeri Siniša Labrović, Pino Ivančić, lang1033, Marko Marković i mnogi drugi. Od kipara cijenim Ivana Fijolića, a od slikara Zlatana Vehabovića. Od glazbe volim TBF, Tamaru Obrovac, Dječake, Stillness...

/ Vaši planovi? /
• Ne bih sad planirao daljnji rad. Pustit ću vremenu. Ali video, eksperimentalni film, igrani film, dokumentarni film, instalacije, fotografija, kazalište, suradnja s glazbom, performansi i angažirani dizajn sigurno neki su od medija i mjesta stanovanja moga daljnjeg rada.

Izvor: Novi list, nedjelja, 14. lipnja 2009.

NAGRADA  |   NATJEČAJ  |   UMJETNICI  |   ŽIRI  |   IZLOŽBE  |   TEKSTOVI  |   PARTNERI  |   YVAA  |   IZVORI  |          ©  2007.  powered by  
visit SCCA web pages
•  IMPRESSUM & PRAVILA KORIŠTENJA  •  KONTAKT  •  W3C CSS  •  W3C XHTML 1.0  •  DESIGN  •