ARHIVA
2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
  |   2017  |   2013  |   POČETNA  |   EN
Press / izbor
Ravnopravna zastupljenost različitih medija

Irena Bekić


Goran Škofić ovogodišnji je dobitnik nagrade "Radoslav Putar" - odlučio je peteročlani žiri u sastavu - Sabina Salomon (kustosica), Marina Viculin, Jadranka Vinterhalter i Francisca Zolyom te Marko Tadić (prošlogodišnji laureat) - na otvorenju izložbe Finale 2009! Riječ je o nagradi koja se od 2002. godišnje dodjeljuje mladom umjetniku u dobi do 35 godina.

Kronološki treća u nizu europskih nagrada za mlade umjetnike, ona je, s još deset drugih, povezana u međunarodnu mrežu YVAA (Young Visual Artists Awards). Osnivač nagrade je Institut za suvremenu umjetnost, a u partnerstvu s Galerijom Galženica četvrtu godinu zaredom organizira izložbu finalista u ovoj velikogoričkoj galeriji.

Najavljena velikim slovima i s uskličnikom u nazivu, pozivnicom s koje nas s četiri strelice usmjerene prema istom centru, u dispoziciji koja podsjeća na špicu kakve televizijske reality emisije, promatraju u fragmente razbijena lica finalista, s podgrijavanom neizvjesnošću o pobjedniku, izložba FINALE 2009! nosi izvjesnu dozu spektakla koja se tu negdje i iscrpljuje. Tim više što sam postav ne odiše kompeticijom, već je to umjerena izložba četvero autora u kojoj niti jedan rad "ne vrišti" ekskluzivnošću bilo koje vrste, dok ideja o 'ljudskom trajanju i opstanku' koja se provlači kroz sve osigurava, u tom smislu neočekivanu, koherentnost izložbe.

Tko su bili finalisti 2009? Pulska umjetnica SofijaSilvia (Silvia Potočki Smiljanić), zagrebački umjetnici Ivan Fijolić i Zlatan Vehabović te porečki umjetnik Goran Škofić.

POZNATI RADOVI

SofijaSilvia diplomirala je umjetničku fotografiju na praškom FAMU-u i magistrirala umjetnost na Central Saint Martins School of Art u Londonu, a izložila je tri fotografije pod nazivom "Brijuni". Radi se o uvećanjima klasičnih kolor fotografija kojima započinje svoju priču o Brijunima, otočju s naslagama identiteta, osobnosti i značenja.

Fascinirana takvim potencijalom, prepoznajući dijelom vlastitu priču o privremenim prebivalištima, osjećajući duhove Manna, Klimta, Winttgensteina i ostalih snažnih osobnosti koje su ondje boravile, SofijaSilvia čiji je interes - kako piše u popratnom materijalu izložbe - "proširiti klasičnu fotografsku formu" i "dinamika unutar izlaganja fotografskih radova" kojima želi dati svojevrsni 'filmični' karakter, kroz usporedne fotografije interijera hotela Carmen i otočke prirode govori o svijetu koji je istovremeno prirodan i umjetno stvoren. Rajski prizor s crnogoricom i proplankom po kojemu šetaju paun i srna posljedica je ljudske intervencije - kultivacije koju je započeo Paul Kupelwiesser prije stotinjak godina.

Za razliku od nje, ostali finalisti predstavili su se već poznatim radovima. Zlatan Vehabović izabrao je slike "The last minute" i "Live to tell" iz ciklusa "Anatomije opreza". Istražujući narativne mogućnosti slikarstva on poseže za dramaturškim obrascima filmova katastrofe u kojima likovi dovedeni na rub kataklizme, opremljeni suvremenim, u osnovi beskorisnim, gadgetsima trebaju - preživjeti.

Preživljavanje, ali unutar vlastitih frustracija, tema su Ivana Fijolića. Objekt "Školice" sastavljen od crnih mramornih ploča sa zlatno ispisanom riječi "nebo" na završnom polukružnom polju, metafora su odrastanja, a svako je polje koje valja prijeći nadgrobni kamen naših potencijala, umrtvljenih odgojem i socijalizacijom. "Monocikl" je, pak, Fijolićeva replika Duchampa, s našiljenim vrškom umjesto sjedala, simbol suočavanja sa samim sobom. Život nije - poručuje Fijolić - drugo do naporno i bolno pedaliranje.

PROMJENA KONCEPCIJE

Na koncu, videoinstalacija "Corpus" Gorana Škofića - ironičan, duhovit i komunikativan rad. Na šest videozapisa autor tretira (vlastito) tijelo. Na svakom se pojavljuje multiplicirani lik koji u neprestanom ponavljanju izvodi istu radnju - prati utakmicu, iznosi nagomilano smeće iz mora, pliva, igra golf, aplaudira u kazalištu... "Corpus" je - po riječima autora - "promišljanje o tijelu, o mogućnostima, multipliciranju, postizanju nemogućega, kloniranju, oduzimanju ljudskosti - o čovjeku stroju".

Nagrada "Radoslav Putar" ugledna je nagrada i predstavlja važnu referencu u umjetničkoj biografiji finalista. No, možda bi valjalo razmisliti o izmjeni koncepcije prezentacije nagrade. Usmjerena na finale, ostavlja prazninu, ispušta kontekst koji bi dinamizirao predstavljanje, opravdao najavljenu napetost, potvrdio izbor. U ovakvoj se opciji i ravnopravna zastupljenost četiriju medija doima kao školska pravičnost, uljuljkivanje scene koja bi se po svojoj prirodi morala tome opirati.

Izvor: Glas Istre, 7. lipnja, 2009.

NAGRADA  |   NATJEČAJ  |   UMJETNICI  |   ŽIRI  |   IZLOŽBE  |   TEKSTOVI  |   PARTNERI  |   YVAA  |   IZVORI  |          ©  2007.  powered by  
visit SCCA web pages
•  IMPRESSUM & PRAVILA KORIŠTENJA  •  KONTAKT  •  W3C CSS  •  W3C XHTML 1.0  •  DESIGN  •