ARHIVA
2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
  |   2017  |   POČETNA  |   EN
Press / izbor

Kultura

Tina Gverović, dobitnica nagrade Radoslav Putar

Za pogledati izložbu finalista nagrade Radoslav Putar ove je godine za promjenu trebalo maknuti se iz užeg centra grada, uzeti autobusnu kartu za drugu tarifnu zonu, i iskrcati se u Velikoj Gorici, gdje se nalazi najudaljenija galerija među onim značajnijim u okvirima zagrebačke suvremene umjetničke scene. U Galeriji Galženica četvero su finalista najprestižnije nagrade za mlade umjetnike koju je osnovao zagrebački Institut za suvremenu umjetnost izložili svoje radove, argumentirali ih pred žirijem, i dočekali proglašenje pobjednika. Damir Očko predstavio se video radom "Lekcija", koji je već bio pokazan u sklopu njegove nedavne samostalne izložbe u Kuli Lotrščak, Lala Raščić pozabavila se ovog puta sa simptomima "fenomena nevidljivog generala" Ante Gotovine, ali dotičući pritom i neke univerzalnije teme, Mejra Mujičić nastavila je seriju radova u kojima propituje teme osobnih i kulturnih identiteta, a nagradu je pak dobila mlada dubrovačka umjetnica Tina Gverović. Cjelina naslovljena "Na prvi pogled", realizirana je, uvjetno rečeno, u tradicionalnim medijima crteža i slikarstva, koji su ovoj umjetnici bliski od njenih prvih samostalnih nastupa. Tina Gverović je, međutim, uglavnom poznata kao autorica koja u svom radu koristi i isprepliće različite medije, od slikarstva i fotografije, do videa, zvuka i instalacija, koje pak često kombinira u sofisticiranijim ambijentima. Isto tako, crteže i tekstove koji čine rad "Na prvi pogled" treba promatrati kao dijelove cjeline, pri čemu je ono pokazano na izložbi u Galženici samo dio jednog opsežnijeg projekta.

Riječ je o crtežima koji prikazuju sekvence jednog zamišljenog putovanja brodom i otvorenog mora, uz koje su pridodani i tekstovi koji simuliraju formu putopisa kroz, u ovom slučaju, neimenovane predjele. "Ovi su radovi", pojašnjava Tina Gverović, "zamišljeni da budu predstavljeni kao što se predstavljaju izlošci u povijesnom muzeju, tako da promatraču dočaravaju neko daleko mjesto, ali budući da mu ono nije poznato, stavljaju ga i u situaciju da je prinuđen imaginacijom pokušati rekonstruirati prostor i društvenu, povijesnu ili kulturnu situaciju koja se iz tih prizora može iščitati". Fascinirale su ju razglednice dalekih predjela, koje su nekad predstavljale predmete pred kojima se maštalo o putovanjima, životu na drugom mjestu i društvenim ulogama koje se novostvorenoj situaciji mogu preuzeti, dok danas preko fotografija u knjigama i časopisima, televizije, interneta, ili turističkih materijala gotove su ponuđene sve moguće predodžbe takvih mjesta. U takvoj situaciji, kako kaže, ne ostaje mjesta osobnom zamišljanju i maštanju o dalekim nepoznatim predjelima. Crteži su evidentno izvedeni prema postojećim, starim fotografijama koje kao da su izvučene s nečijeg tavana, ili preuzete iz povijesnih knjiga u kojima već i sami prikazi djeluju nestvarno i romantizirano.

S druge strane, preciznost crteža olovkom Tina Gverović dovodi u vezu s idejom njihovog predstavljanja u formi arhivskih muzejskih izložaka - "Crteži rađeni prema predlošcima starih fotografije stvaraju dvostruki odmak od stvarnosti, a pomažu nam da se fokusiramo na vremenski odmak koji nam je potreban za osobna zamišljanja mjesta i vremena". Kao što je ranije spomenuto, radovi predstavljeni na izložbi zamišljeni su kao prva faza projekta koji umjetnica planira realizirati kroz idućih nekoliko mjeseci. Druga faza bila bi putovanje brodom preko Atlantika, a treća bi se odigrala na otoku Ellis u blizini New Yorka koji je od kraja 19. stoljeća služio kao karantena za useljenike. Danas se tamo nalazi povijesni muzej kroz čije se izloške prezentira "doživljaj Amerike" od strane useljenika koji su u dalekoj zemlji odlučili potražiti bolji život.

Na samoj izložbi, međutim, ova pozadinska priča iza samog rada nigdje nije naznačena. Tina Gverović ne želi da ona bude otkrivena već "na prvi pogled", jer putovanje za samog posjetitelja mora biti doživljeno osobnom imaginacijom. Iako nije mogla predvidjeti da će nagradu ove godine dobiti upravo ona, nastavak projekta ispočetka je planirala realizirati u sklopu studijskog boravka u New Yorku koji joj "Putar" osigurava. Osim toga, dobitnici nagrade Radoslav Putar osigurana je samostalna izložba u Galeriji Miroslav Kraljević u Zagrebu iduće godine, kao i mjesto u žiriju za dodjelu nagrade u 2007. Na toj samostalnoj izložbi možda ćemo, a možda i nećemo, vidjeti nastavak započetog projekta, jer Tina Gverović, kako kaže, nastoji ostati otvorena različitim mogućnostima. Izložbu finalista nagrade Radoslav Putar, uključujući i njen nagrađeni rad, možete pogledati u Galeriji Galženica u Velikoj Gorici do 25. lipnja.

Radio 101, 09. 06. 2006.

NAGRADA  |   NATJEČAJ  |   UMJETNICI  |   ŽIRI  |   IZLOŽBE  |   TEKSTOVI  |   PARTNERI  |   YVAA  |   IZVORI  |          ©  2007.  powered by  
visit SCCA web pages
•  IMPRESSUM & PRAVILA KORIŠTENJA  •  KONTAKT  •  W3C CSS  •  W3C XHTML 1.0  •  DESIGN  •