ARHIVA
2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
  |   2017  |   POČETNA  |   EN
Press / izbor

Vizualna kultura
Točka susreta: ti i ja je neka vrsta retrospektivne monografije, privatna metafora u Ich formi


Tanja i Ivica, zaljubljeni par

Točka susreta: ti i ja, izložba Tanje Dabo, Galerija Miroslav Kraljević i Galerija Križić Roban, Zagreb, od 11. do 18. travnja 2003.; Izložbeni salon Filodrammatica, Rijeka, svibanj 2003.

Tanja Dabo samo je djelomično realizirala svoj izložbeni projekt Točka susreta: ti i ja. Naime, dvije video loop instalacije s projekcijom na zid Bijele kocke Galerije Križić Roban i Galerije Miroslav Kraljević, trebale su tijekom trajanja izložbe biti popraćene sedmerodnevnom akcijom umjetnice i njezina dečka Ivice u dva grada (Rijeci i Zagrebu) u dva privatna prostora-stana, a njezino trajanje svakodnevno zabilježeno, dokumentirano fotografijom u Galeriji Miroslav Kraljević. Međutim, olovkom na zid nacrtani četverokuti u koje je, kao u kupljeni obiteljski album, svakoga dana trebalo polagati novu fotografiju, ostali su prazni zbog bolesti umjetnice. Budući da će izložba u svibnju biti preseljena u Izložbeni salon Filodrammatica na riječkom Korzu, tek će tamo projekt biti u potpunosti realiziran, što je zanimljiva inverzija centralizacije domaće suvremene umjetničke produkcije uvijek u Zagreb.

U Galeriji Križić Roban na dva sučeljena zida vidimo scenu u realnom trajanju snimljenu s pramca trajekta na relaciji Valbiska - Merag, koji povezuje otoke Krk i Cres. Njime putuje Tanja Dabo kada posjećuje svoje roditelje na Lošinju. Portreti pejzaža, planovi približavanja i udaljavanja od kamenog prstena otoka i obalnog pojasa zelenila ritmički se izmjenjuju, producirajući efekt transponiranja, pulsiranja otoka i njihova varijabilnog položaja. Dva trajekta na istoj liniji, koji polaze u isto vrijeme i putuju u suprotnim smjerovima na pola puta se susreću, i odmah izbjegavaju, mimoilaze i udaljavaju. Impakt, njihovo doticanje, bilo bi nepoželjno i kobno. Slična dinamika, poput brodova koji se međusobno približavaju da bi se potom opet udaljili, prisutna je i u odnosu dvoje ljudi koji karakterizira izvanvremenska i univerzalna muka spajanja i održavanja kontakata. Bliskost u odnosu i povezanost identiteta dvoje ljudi ne raste progresivno linearnom putanjom, prije se može govoriti o pojmu nemogućnosti neprekidnog stanja jukstapozicije, jednako kao što ciklični karakter sila koje upravljaju prirodom lišavaju vrijeme njegovog smjera, u smislu prošlosti i budućnosti, razvoja i napretka.


Privatna metafora

Točka susreta: ti i ja je neka vrsta retrospektivne monografije, privatna metafora u Ich formi Tanje Dabo, koja je svojedobno otišla s Lošinja u Rijeku radi školovanja, da bi potom bila razapeta između Rijeke, gdje radi, i Zagreba, gdje je uspio naći posao njezin dečko. Riječima Pompeusa Starijeg, živjeti nije neophodno - neophodno je broditi: mobilnost danas ima manju cijenu od same činjenice života, ipak znatno umanjuje važnost tradicionalnih društvenih zajednica i veza. S druge strane kruhoborstvenih migracija sidrište je tradicije, kolektivne memorije koju utjelovljuju kuhinjski recepti usmenom predajom prenošeni na sljedeće generacije. Lokalne recepte iz primorskog kraja, kojima je umjetnicu podučila njezina mama, u narativnom videu u Galeriji Miroslav Kraljević naizmjenično izgovaraju ženski i muški lik, Tanja Dabo i njezin dečko, na način televizijskog intermezzo programa. Iako fizički razdvojeni, dovršavajući rečenicu Drugog dva su lika komplementarni soul-mates, a kako stara izreka povezuje ljubav i želudac, odnosno "održavanje" tjelesnog stroja i duhovnu nadogradnju, biološki i mentalni dio osobnosti - čin, štoviše ritual hranjenja postaje medij ljubavne veze. Materijalnost čula dovodi u pitanje antitezu duha i tijela, kao neprestano neodrživu (Nietzsche slikovito govori o mislima "punim bodlji i tajanstvenih začina"). Zadovoljstvo pri hranjenju može biti jednako, intenzitetom i kakvoćom, drugim oblicima tjelesnog uživanja, dok je zajednički obrok čin iskazivanja pripadanja istoj zajednici, ljubavničkoj, obiteljskoj ili poslovnoj. "Bez obzira na vrstu obroka i hrane, doba dana i našu glad, dio našeg svakodnevnog zajedničkog života jest i čekanje onog drugog za zajednički obrok" -napominje Tanja Dabo.

Zajedničko kuhanje

Iako Tanja nije i deklarativno feministička umjetnica, u njezinim projektima simulacija rutinskog i podcijenjenog manualnog rada domaćica, istraživanje paralelnih identiteta žene, domaćice i umjetnice i uloge žene u društvu i unutar obitelji itekako ulazi u područje feminističke problematike, koju prema definiciji Mary Kelly čini - seksualnost, majčinstvo, društvenost.

Dok se u prethodnoj generaciji kuhanjem i drugim "nevidljivim" kućanskim poslovima bavila umjetničina mama, sada su podjednako recepte memorirali i Tanja i njezin dečko koji su u planiranoj akciji na dva različita mjesta u Zagrebu i Rijeci prema dogovorenom jelovniku trebali pripravljati i jesti ista jela i tako se simbolički hraniti zajedno, njihov zajednički statement ispisan je na zidovima Galerije: "7 dana jest ćemo istu hranu. Kuhat ćemo ista jela od istih sastojaka. Mislit ćemo jedno na drugo dok jedemo.". Galerijski prostor "funkcionira kao svojevrsni mentalni međuprostor", riječima Ane Dević, autorice predgovora kataloga izložbe. Galerija je točka virtualnog susreta, lokacija na kojoj su montirane u jedinstvenu cjelinu snimke, video performansi Tanje i Ivice nastali u dva grada, u Rijeci i Zagrebu. Čin simboličkog jedinstva, prevladavanja razdvojenosti i nemogućnosti života udvoje priprava je i konzumacija hrane na dva odvojena i udaljena mjesta - intimni čin u intimnim prostorima virtualno sintetiziranim u naprotiv javnom, depersonaliziranom prostoru galerije.

Nažalost, Tanja Dabo će taj dio izložbe realizirati tek u svibnju u Rijeci, kada ozdravi od dječje bolesti. (Silva Kalčić)

Zarez, 08. 05. 2003., br. 104.

NAGRADA  |   NATJEČAJ  |   UMJETNICI  |   ŽIRI  |   IZLOŽBE  |   TEKSTOVI  |   PARTNERI  |   YVAA  |   IZVORI  |          ©  2007.  powered by  
visit SCCA web pages
•  IMPRESSUM & PRAVILA KORIŠTENJA  •  KONTAKT  •  W3C CSS  •  W3C XHTML 1.0  •  DESIGN  •